1. ΑΦΙΣΣΑ.jpg

     Εν αρχή ην ο Κωνσταντίνος ή Τάκης Ζέριγκας (Θεόδωρος Δημητρίεφ), διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός,  που υπήρξε το πρώτο θύμα της «παντρολογίστρας» κανάτας. (Οι άλλοι τρεις δεν μας ενδιαφέρουν διότι με έτερον, άσχετο του των μηχανικών, επάγγελμα βιοπορίζονταν).

         Βάδιζε, λοιπόν, αμέριμνος και ανυποψίαστος ο ατυχής μηχανικός στον πολυσύχναστο δρόμο, κάτωθεν του εξώστη με το περίτεχνο σιδηρούν κιγκλίδωμα, όπου είχαν στήσει παγανιά θεία και ανεψιά (Γεωργία Βασιλειάδου και Γκέλυ Μαυροπούλου). Αμέριμνος, γιατί είχε λύσει το οικονομικό του πρόβλημα ως γόνος πλουσίας οικογενείας, με πατέρα επίσης πολιτικό μηχανικό και ιδιοκτήτη κατασκευαστικής εταιρείας, που εσχάτως είχε αναλάβει την ανέγερση πολυτελούς πολυώροφης οικοδομής στο Κολωνάκι. Ανυποψίαστος, γιατί δε γνώριζε ότι εκτός από τη μανία της φύσης που αντιμετωπίζεται με τεχνικά έργα υπάρχει και η μανία των θηλυκών που έχουν φτάσει σε ηλικία γάμου και αδημονούν ν’ ανεβούν τα σκαλιά της εκκλησίας. Ουδέποτε έθεσε στον εαυτό του, ο άρτι αφιχθείς εξ Εσπερίας μηχανικός, το θεμελιώδες ερώτημα: η σεισμική δραστηριότητα αντιμετωπίζεται με αντισεισμικές κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα, τα πλημμυρικά φαινόμενα με διευθετήσεις χειμάρρων και κατασκευή φραγμάτων, οι κατολισθήσεις με πασσαλοπήξεις και τοίχους αντιστήριξης αλλά η γυναικεία πανουργία -καταστροφικότερη σεισμικών δονήσεων, πλημμυρών και κατολισθήσεων- τίνι τρόπω αντιμετωπίζεται;

         Φθάνοντας κάτω από τον εξώστη όπου κρεμόταν ως δαμόκλειος σπάθη η πλήρης ύδατος υδρία δεν αντιλήφθηκε την πτώση της, αισθάνθηκε όμως για τα καλά την ψυχρολουσία που υπέστη, καθώς έγινε «σούπα», όπως σκωπτικά σχολίασε αργότερα ο μέλλων πεθερός του Χαρίλαος (Ορέστης Μακρής). Κι ενώ ήταν έτοιμος, όπως κάθε Νεοέλλην, να βλαστημήσει τα θεία, θεία και ανεψιά εξήλθαν δρομαίως της νεοκλασικής οικίας με τις σκοτίες γύρωθεν της εξώθυρας, του αφαίρεσαν αστραπιαία το σακάκι και θα του έβγαζαν και το παντελόνι εν μέση οδώ αν δεν υπήρχε ο κίνδυνος προσβολής της δημοσίας αιδούς. Όλα αυτά, βεβαίως, με το πρόσχημα του στεγνώματος και σιδερώματος των βρεγμένων ρούχων, ως απόδειξη έμπρακτης συγνώμης για το ατυχές συμβάν.

        Εδώ, λοιπόν, συνέβη το χονδροειδές σφάλμα. Διότι σφάλματα, όπως γνωρίζουμε καλά ημείς οι Τοπογράφοι, υπάρχουν τυχαία, συστηματικά και χονδροειδή αλλά συνορθώνονται με μαθηματικές μεθόδους, όπως η μέθοδος των ελαχίστων τετραγώνων. Ο πολιτικός μηχανικός, όμως, που δεν είχε διδαχθεί στο Πολυτεχνείο θεωρία σφαλμάτων και επιπλέον σπουδάσας με τους κουτόφραγκους είχε ξεχάσει ότι «εδώ είναι Βαλκάνια δεν είναι παίξε γέλασε», διέπραξε το σφάλμα, που δεν ήταν μόνο χονδροειδές αλλά και μοιραίο: μπήκε στο σπίτι και οδηγήθηκε στο σαλόνι πριν οδηγηθεί στη συζυγική κλίνη. Ήπιε το ουισκάκι του με μπόλικη σόδα και προθυμοποιήθηκε μάθει στη ωραία Ελένη πώς χορεύεται το ροκ εν ρόλ. Η ανεψιά μπορεί να μην ήξερε καλά αυτό το είδος του ξενόφερτου χορού ήξερε όμως τέλεια το χορό του Ησαΐα, τον οποίο ο πολιτικός μηχανικός εκών – άκων χόρεψε την επόμενη Κυριακή.

      Μετά το πέρας της γαμήλιας  τελετής η μητέρα της νύφης (Ελένη Ζαφειρίου) ρωτάει τον άντρα της: «Το περίμενες Χαρίλαε;» «Μήπως αυτός το περίμενε;» ήταν η απάντηση και αυτό είναι το ηθικό δίδαγμα της ταινίας: «Ένας μηχανικός του Πολυτεχνείου οφείλει να προβλέπει όσα χρειάζονται, δηλαδή όλα» ή για να το θέσω με τα λόγια του αείμνηστου προπολεμικού καθηγητή και πρύτανη του ΕΜΠ Δημοσθένη Πρωτοπαπαδάκη: «Τι κάνεις εκεί παιδί μου είσαι τρελλός; Εδώ είναι Πολυτεχνείον, δεν είναι Πανεπιστήμιον…»

tire-la-bobine-et-le-cinema-sera_579572.
Η θεία από το Σικάγο
ΣΙΝΕΡΟΜΑΝΤΣΟΝ ΓΑΜΗΛΙΟΝ
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8