Συγκοινωνιακά έργα

     Στις 16 Αυγούστου 1833 δημοσιεύθηκε ο πρώτος νόμος που καθόριζε την «κατασκευήν ενίων οδών». Στην πραγματικότητα δεν ήταν νόμος αλλά μια απόφαση του βασιλιά, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή διέταζε όπως εντός 15 ημερών το πολύ να αποσταλούν αξιωματικοί του Σώματος Μηχανικού «προς ακριβέστερον ορισμόν και σημείωσιν των ρηθεισών οδών και δια να ημπορέση ν’ αρχίση η οδοποιία μετ’ ου πολύ». Έτσι αρχίζει επισήμως η εν Ελλάδι οδοποιία με τους σκαπανείς του μηχανικού να ισοπεδώνουν τα υπάρχοντα μονοπάτια για να γίνουν αμαξιτοί οδοί και να αντικαθιστούν τις ξύλινες γέφυρες με λίθινες. Το σωτήριον έτος 1867 δημοσιεύθηκε ο νόμος ΣΞΓ’ περί οδοποιίας «όστις το πρώτον έθηκεν επιστημονικάς βάσεις διαιρέσεως των οδών εις εθνικάς, επαρχιακάς, δημοτικάς και αγροτικάς, ώρισε τα της κατασκευής των οδών, τα της προσωπικής εργασίας, τα περί συντηρήσεως των οδών κλπ», όπως σημειώνεται σε έκδοση του ΤΕΕ του 1935.

       Η συνέχεια επί της οθόνης (του υπολογιστή) με το – δυστυχώς πενιχρό – οπτικό υλικό που ακολουθεί.

1916. Επίβλεψη

1916. Επίβλεψη

εργατών που σπάζουν πέτρες για την κατασκευή συμμαχικών δρόμων

Έργα

Έργα

στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου (1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη)

Σκαφτιάδες

Σκαφτιάδες

(1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη)

Λάρισα 1952

Λάρισα 1952

Μηχανή ασφαλτόστρωσης (Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα)

Διάνοιξη σήραγγας

Διάνοιξη σήραγγας

(Φωτογραφία του Κώστα Μπαλάφα)

1948 Κατασκευή

1948 Κατασκευή

σιδηροδρομ. γέφυρας στο 244ο χλμ. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου)

Φθιώτιδα, 1948

Φθιώτιδα, 1948

Εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας Μπράλου. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου)

1948.  Εργάτες απομακρύνουν

1948. Εργάτες απομακρύνουν

υπολείμματα της κατεστραμμένης γέφυρας στο 244ο χλμ. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου)

Νομός Φθιώτιδας, 1948

Νομός Φθιώτιδας, 1948

Εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας Παπαδιά. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου)

Κιλκίς οδός Αμπέλων

Κιλκίς οδός Αμπέλων

Μέχρι τη δεκαετία του 60 οι δρόμοι του Κιλκίς εξακολουθούσαν να είναι χωματόδρομοι (Σμαρώ Τσιάρα)

Κιλκίς δεκαετία 1960

Κιλκίς δεκαετία 1960

Διάνοιξη δρόμου με κομπρεσέρ (Σπυριδούλα Φαχουρίδου)

Λατόμοι του Κιλκίς

Λατόμοι του Κιλκίς

(Κυριάκος Τασίδης)

Εύηνος 1834

Εύηνος 1834

Στρατιωτική μονάδα γεφυροποιών

1836. Κατασκευή

1836. Κατασκευή

του δρόμου Αθήνα - Πειραιάς Υδατογραφία του Hans Hanke

Άνδρες του μηχανικού

Άνδρες του μηχανικού

του ελληνικού στρατού κατασκευάζουν πρόχειρη γέφυρα σε παραπόταμο του Σαγγαρίου τον Αύγουστο του 1921 (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους)

1890. Κατασκευή

1890. Κατασκευή

της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Πειραιώς (Βάσιας Τσοκόπολος, Μεγάλα τεχνικά έργα στην Ελλάδα)

1908. Παραλαβή έργων

1908. Παραλαβή έργων

της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς – Δεμερλή – Συνόρων (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939)

Κατασκευή γραμμής

Κατασκευή γραμμής

Θησείου - Ομόνοιας (1888-1893) (Βάσιας Τσοκόπουλος, Μεγάλα τεχνικά έργα στην Ελλάδα)

1890. Η σιδηροδρομική

1890. Η σιδηροδρομική

γέφυρα του Γαλλικού ποταμού (Βασίλης Μαυρομάτης)

1902. Κατασκευή

1902. Κατασκευή

σιδηροπαγούς γέφυρας στον Κηφισσό (περιοδικό ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ)

1910. Βασιλική επίσκεψη

1910. Βασιλική επίσκεψη

του έργου του τμήματος Λιανοκλαδίου – Πενταμύλων (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939)

Γέφυρα Ξηριά 1908

Γέφυρα Ξηριά 1908

Εκδρομή της σχολής πολτικών μηχανικών στην Πελοπόνησσο (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939)

1913. Η κατεστραμμένη γέφυρα

1913. Η κατεστραμμένη γέφυρα

του Δεμίρ – Ισάρ που καταστράφηκε από τους Βούλγαρους και επισκευάστηκε μόνο σε 3 ημέρες (Ρωμαΐδης – Ζέιτς, Βαλκανικοί πόλεμοι 1913-13)

1913. Διάνοιξη δρόμου

1913. Διάνοιξη δρόμου

από το μηχανικό του στρατού στα στενά της Κρέσνας (Ρωμαΐδης – Ζέιτς, Βαλκανικοί πόλεμοι 1913-13)

1916. Ζεύξη

1916. Ζεύξη

του Γαλλικού ποταμού με πεζογέφυρα από τους στρατιώτες της Αντάντ (Βασίλης Μαυρομάτης)

1917. Κατασκευή νέας γέφυρας

1917. Κατασκευή νέας γέφυρας

στον Αξιό από τους στρατιώτες της Αντάντ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

Αξιούπολη 1918

Αξιούπολη 1918

Γέφυρα στο Κοτζά Ντερέ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

1916. Συνεργείο οδοποιίας

1916. Συνεργείο οδοποιίας

(Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

1916. Δρόμος

1916. Δρόμος

Σερρών – Θεσσαλονίκης (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

Μηχανήματα

Μηχανήματα

οδοποιίας της Αντάντ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

Πηγή Παιονίας 1917

Πηγή Παιονίας 1917

Κατασκευή δρόμου (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας)

1919. Μυτιλήνη

1919. Μυτιλήνη

Κατασκευή δρόμου από Γάλλους στρατιώτες (Πανεπιστήμιο του Παρισιού)

1927. Μηχανικοί των ΣΕΚ

1927. Μηχανικοί των ΣΕΚ

και του υπουργείου συγκοινωνιών στο βάθρο της γέφυρας του Μπράλου (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939)

1932. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης

1932. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης

Χαρίσιος Βαμβακάς σε ασφαλτόστρωση κεντρικού δρόμου της συμπρωτεύουσας (Θεσσαλονίκη 2300 χρόνια)

1932. Ασφαλτόστρωση

1932. Ασφαλτόστρωση

κεντρικού δρόμου της Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη 2300 χρόνια)

Ασφαλτόστρωση

Ασφαλτόστρωση

δρόμου στην Αθήνα (1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη)

1934. Κατασκευή γέφυρας

1934. Κατασκευή γέφυρας

στο Νέστο στη θέση Παπάσκιοϊ (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939)

Κατασκευή γέφυρας

Κατασκευή γέφυρας

με προσωπική εργασία των κατοίκων (Νικηφόρος Λευκίδης)

Κεντρική Μακεδονία

Κεντρική Μακεδονία

Κατασκευή γέφυρας τη δεκαετία του 1930 (Νικηφόρος Λευκίδης)

Γέφυρα από σκυρόδεμα

Γέφυρα από σκυρόδεμα

την περίοδο του μεσοπολέμου στην Κεντρική Μακεδονία (Νικηφόρος Λευκίδης)

«Αγγαρεία»

«Αγγαρεία»

Κάτοικοι χωριού της Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχουν στην κατασκευή δρόμου (Νικηφόρος Λευκίδης)

Κιλκίς δεκαετία 1930

Κιλκίς δεκαετία 1930

Το λατομείο του αη Γιώργη (Τάκης Κοβλακάς)

1938. Η ξύλινη γέφυρα

1938. Η ξύλινη γέφυρα

του Γαλλικού υποχωρεί από το βάρος του λεωφορείου (Τάκης Αμπατζής)

Κιλκίς 1941

Κιλκίς 1941

Αμέσως μετά την άφιξη των Γερμανών κάτοικοι της πόλης επιστρατεύτηκαν για αγγαρεία στο λατομείο (Ευθύμης Μαγλουσίδης)

Επισκευή γέφυρας στον Αξιό

Επισκευή γέφυρας στον Αξιό

που κατέστρεψαν οι Γερμανοί (φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή)

Λάρισα 1945

Λάρισα 1945

Κατεδάφιση παλιάς γέφυρας (Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα)

Ήπειρος 1947

Ήπειρος 1947

Γυναίκες σπάζουν πέτρες για την κατασκευή δρόμου (Φωτογραφία της Βούλας Παπαϊωάννου)

Κιλκίς 1955

Κιλκίς 1955

Τοποθέτηση φουρνέλου στο λατομείο του αη Γιώργη (Τάκης Κοβλακάς)

1950. Επιθεώρηση έργων

1950. Επιθεώρηση έργων

αποκατάστασης σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή Έδεσσας από τον πρωθυπουργό Νικόλαο Πλαστήρα (Τα τραίνα στο βορειοελλαδικό χώρο 1871-1965)

Κιλκίς - δεκαετία 1950

Κιλκίς - δεκαετία 1950

Λατόμοι με τους λοστούς τους ανοίγουν διατρήμματα (Τάκης Κοβλακάς)

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Στο λατομείο του Αη Γιώργη λατόμοι με φτυάρια και αξίνες (Κυριάκος Τασίδης)

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Συνεργείο οδοποιίας από άντρες και γυναίκες μπροστά στην παλιά νομαρχία

Κιλκίς 1964

Κιλκίς 1964

Εθελοντική εργασία κατοίκων στο λατομείο του Κιλκίς με επικεφαλής τον αντιδήμαρχο Αντώνη Γεωργιάδη (Αντώνης Γεωργιάδης)

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Κιλκίς - δεκαετία 1960

Δρόμος υπό κατασκευή στα Στενημαχίτικα (Ελευθερία Αναστασιάδου)

Συμμαχικός δρόμος

Συμμαχικός δρόμος

στην Τέρπυλλο (2010)

Συμμαχικός δρόμος

Συμμαχικός δρόμος

στην Καστανερή (2000)

Συμμαχικός δρόμος

Συμμαχικός δρόμος

που διασχίζει το κτήμα Καραθόδωρου στο Πολύκαστρο (2019)