Θανάσης Βαφειάδης
Αγρ. & Τοπογράφος Μηχανικός
Παναγιώτης Κεμεντσετσίδης
Αγρ. & Τοπογράφος Μηχανικός
K4Station

Συγκοινωνιακά έργα
Στις 16 Αυγούστου 1833 δημοσιεύθηκε ο πρώτος νόμος που καθόριζε την «κατασκευήν ενίων οδών». Στην πραγματικότητα δεν ήταν νόμος αλλά μια απόφαση του βασιλιά, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή διέταζε όπως εντός 15 ημερών το πολύ να αποσταλούν αξιωματικοί του Σώματος Μηχανικού «προς ακριβέστερον ορισμόν και σημείωσιν των ρηθεισών οδών και δια να ημπορέση ν’ αρχίση η οδοποιία μετ’ ου πολύ». Έτσι αρχίζει επισήμως η εν Ελλάδι οδοποιία με τους σκαπανείς του μηχανικού να ισοπεδώνουν τα υπάρχοντα μονοπάτια για να γίνουν αμαξιτοί οδοί και να αντικαθιστούν τις ξύλινες γέφυρες με λίθινες. Το σωτήριον έτος 1867 δημοσιεύθηκε ο νόμος ΣΞΓ’ περί οδοποιίας «όστις το πρώτον έθηκεν επιστημονικάς βάσεις διαιρέσεως των οδών εις εθνικάς, επαρχιακάς, δημοτικάς και αγροτικάς, ώρισε τα της κατασκευής των οδών, τα της προσωπικής εργασίας, τα περί συντηρήσεως των οδών κλπ», όπως σημειώνεται σε έκδοση του ΤΕΕ του 1935.
Η συνέχεια επί της οθόνης (του υπολογιστή) με το – δυστυχώς πενιχρό – οπτικό υλικό που ακολουθεί.
![]() 1916. Επίβλεψηεργατών που σπάζουν πέτρες για την κατασκευή συμμαχικών δρόμων | ![]() Έργαστην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου (1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη) | ![]() Σκαφτιάδες(1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη) |
---|---|---|
![]() Λάρισα 1952Μηχανή ασφαλτόστρωσης (Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα) | ![]() Διάνοιξη σήραγγας(Φωτογραφία του Κώστα Μπαλάφα) | ![]() 1948 Κατασκευήσιδηροδρομ. γέφυρας στο 244ο χλμ. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου) |
![]() Φθιώτιδα, 1948Εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας Μπράλου. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου) | ![]() 1948. Εργάτες απομακρύνουνυπολείμματα της κατεστραμμένης γέφυρας στο 244ο χλμ. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου) | ![]() Νομός Φθιώτιδας, 1948Εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας Παπαδιά. (Φωτογραφία του Ιωάννη Λάμπρου) |
![]() Κιλκίς οδός ΑμπέλωνΜέχρι τη δεκαετία του 60 οι δρόμοι του Κιλκίς εξακολουθούσαν να είναι χωματόδρομοι (Σμαρώ Τσιάρα) | ![]() Κιλκίς δεκαετία 1960Διάνοιξη δρόμου με κομπρεσέρ (Σπυριδούλα Φαχουρίδου) | ![]() Λατόμοι του Κιλκίς(Κυριάκος Τασίδης) |
![]() Εύηνος 1834Στρατιωτική μονάδα γεφυροποιών | ![]() 1836. Κατασκευήτου δρόμου Αθήνα - Πειραιάς Υδατογραφία του Hans Hanke | ![]() Άνδρες του μηχανικούτου ελληνικού στρατού κατασκευάζουν πρόχειρη γέφυρα σε παραπόταμο του Σαγγαρίου τον Αύγουστο του 1921 (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους) |
---|---|---|
![]() 1890. Κατασκευήτης σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Πειραιώς (Βάσιας Τσοκόπολος, Μεγάλα τεχνικά έργα στην Ελλάδα) | ![]() 1908. Παραλαβή έργωντης σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς – Δεμερλή – Συνόρων (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939) | ![]() Κατασκευή γραμμήςΘησείου - Ομόνοιας (1888-1893) (Βάσιας Τσοκόπουλος, Μεγάλα τεχνικά έργα στην Ελλάδα) |
![]() 1890. Η σιδηροδρομικήγέφυρα του Γαλλικού ποταμού (Βασίλης Μαυρομάτης) | ![]() 1902. Κατασκευήσιδηροπαγούς γέφυρας στον Κηφισσό (περιοδικό ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ) | ![]() 1910. Βασιλική επίσκεψητου έργου του τμήματος Λιανοκλαδίου – Πενταμύλων (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939) |
![]() Γέφυρα Ξηριά 1908Εκδρομή της σχολής πολτικών μηχανικών στην Πελοπόνησσο (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939) | ![]() 1913. Η κατεστραμμένη γέφυρατου Δεμίρ – Ισάρ που καταστράφηκε από τους Βούλγαρους και επισκευάστηκε μόνο σε 3 ημέρες (Ρωμαΐδης – Ζέιτς, Βαλκανικοί πόλεμοι 1913-13) | ![]() 1913. Διάνοιξη δρόμουαπό το μηχανικό του στρατού στα στενά της Κρέσνας (Ρωμαΐδης – Ζέιτς, Βαλκανικοί πόλεμοι 1913-13) |
![]() 1916. Ζεύξητου Γαλλικού ποταμού με πεζογέφυρα από τους στρατιώτες της Αντάντ (Βασίλης Μαυρομάτης) | ![]() 1917. Κατασκευή νέας γέφυραςστον Αξιό από τους στρατιώτες της Αντάντ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) | ![]() Αξιούπολη 1918Γέφυρα στο Κοτζά Ντερέ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) |
![]() 1916. Συνεργείο οδοποιίας(Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) | ![]() 1916. ΔρόμοςΣερρών – Θεσσαλονίκης (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) | ![]() Μηχανήματαοδοποιίας της Αντάντ (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) |
![]() Πηγή Παιονίας 1917Κατασκευή δρόμου (Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας) | ![]() 1919. ΜυτιλήνηΚατασκευή δρόμου από Γάλλους στρατιώτες (Πανεπιστήμιο του Παρισιού) | ![]() 1927. Μηχανικοί των ΣΕΚκαι του υπουργείου συγκοινωνιών στο βάθρο της γέφυρας του Μπράλου (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939) |
![]() 1932. Ο δήμαρχος ΘεσσαλονίκηςΧαρίσιος Βαμβακάς σε ασφαλτόστρωση κεντρικού δρόμου της συμπρωτεύουσας (Θεσσαλονίκη 2300 χρόνια) | ![]() 1932. Ασφαλτόστρωσηκεντρικού δρόμου της Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη 2300 χρόνια) | ![]() Ασφαλτόστρωσηδρόμου στην Αθήνα (1900-1960 Η Ελλάδα του μόχθου – Συλλογή Ν. Πολίτη) |
![]() 1934. Κατασκευή γέφυραςστο Νέστο στη θέση Παπάσκιοϊ (ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1939) | ![]() Κατασκευή γέφυραςμε προσωπική εργασία των κατοίκων (Νικηφόρος Λευκίδης) | ![]() Κεντρική ΜακεδονίαΚατασκευή γέφυρας τη δεκαετία του 1930 (Νικηφόρος Λευκίδης) |
![]() Γέφυρα από σκυρόδεματην περίοδο του μεσοπολέμου στην Κεντρική Μακεδονία (Νικηφόρος Λευκίδης) | ![]() «Αγγαρεία»Κάτοικοι χωριού της Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχουν στην κατασκευή δρόμου (Νικηφόρος Λευκίδης) | ![]() Κιλκίς δεκαετία 1930Το λατομείο του αη Γιώργη (Τάκης Κοβλακάς) |
![]() 1938. Η ξύλινη γέφυρατου Γαλλικού υποχωρεί από το βάρος του λεωφορείου (Τάκης Αμπατζής) | ![]() Κιλκίς 1941Αμέσως μετά την άφιξη των Γερμανών κάτοικοι της πόλης επιστρατεύτηκαν για αγγαρεία στο λατομείο (Ευθύμης Μαγλουσίδης) | ![]() Επισκευή γέφυρας στον Αξιόπου κατέστρεψαν οι Γερμανοί (φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή) |
![]() Λάρισα 1945Κατεδάφιση παλιάς γέφυρας (Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα) | ![]() Ήπειρος 1947Γυναίκες σπάζουν πέτρες για την κατασκευή δρόμου (Φωτογραφία της Βούλας Παπαϊωάννου) | ![]() Κιλκίς 1955Τοποθέτηση φουρνέλου στο λατομείο του αη Γιώργη (Τάκης Κοβλακάς) |
![]() 1950. Επιθεώρηση έργωναποκατάστασης σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή Έδεσσας από τον πρωθυπουργό Νικόλαο Πλαστήρα (Τα τραίνα στο βορειοελλαδικό χώρο 1871-1965) | ![]() Κιλκίς - δεκαετία 1950Λατόμοι με τους λοστούς τους ανοίγουν διατρήμματα (Τάκης Κοβλακάς) | ![]() Κιλκίς - δεκαετία 1960Στο λατομείο του Αη Γιώργη λατόμοι με φτυάρια και αξίνες (Κυριάκος Τασίδης) |
![]() Κιλκίς - δεκαετία 1960Συνεργείο οδοποιίας από άντρες και γυναίκες μπροστά στην παλιά νομαρχία | ![]() Κιλκίς 1964Εθελοντική εργασία κατοίκων στο λατομείο του Κιλκίς με επικεφαλής τον αντιδήμαρχο Αντώνη Γεωργιάδη (Αντώνης Γεωργιάδης) | ![]() Κιλκίς - δεκαετία 1960Δρόμος υπό κατασκευή στα Στενημαχίτικα (Ελευθερία Αναστασιάδου) |
![]() Συμμαχικός δρόμοςστην Τέρπυλλο (2010) | ![]() Συμμαχικός δρόμοςστην Καστανερή (2000) | ![]() Συμμαχικός δρόμοςπου διασχίζει το κτήμα Καραθόδωρου στο Πολύκαστρο (2019) |