17. ΑΦΙΣΣΑ.jpg

       Τι σχέση έχει η πορνεία, το αρχαιότερο των επαγγελμάτων, με το επάγγελμα του μηχανικού, το ευγενέστερο των επαγγελμάτων; Στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ο αστερισμός της παρθένου» το πρώτο αποτελεί προϋπόθεση για την εξάσκηση του δεύτερου. Το παράδοξο αυτό προαπαιτούμενο επιβλήθηκε διότι ο πρωταγωνιστής της ταινίας Νίκος (Χρήστος Πολίτης), που ήταν πολιτικός μηχανικός, έχασε αίφνης το φως του και ως τυφλός δεν μπορούσε πλέον να εργαστεί, παρόλο που πολλοί συνάδελφοι του, και τότε και τώρα, εργάζονται επιτυχώς χωρίς να ξέρουν την τύφλα τους. Για να ξαναβρεί το φως του απαιτούνταν μια δαπανηρή χειρουργική επέμβαση, τα έξοδα της οποίας δεν ήταν διατεθειμένη να αναλάβει ούτε η τεχνική εταιρεία στην οποία εργαζόταν με ζήλο ο Νίκος, ούτε φυσικά το ΤΣΜΕΔΕ, που παρά τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές που εισέπραττε από τους μηχανικούς κάλυπτε μόνο ένα ελάχιστο μέρος των εξόδων νοσηλείας τους. Και όπως η τήρηση θεμελιώδους νόμου του κράτους, του Συντάγματος, επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων έτσι και η διάσωση του θεμελιώδους θεσμού της κοινωνίας, του γάμου, αφέθηκε στα χέρια ή για την ακρίβεια κάπου ανάμεσα στα πόδια της συζύγου του μηχανικού Τίνας (Ζωή Λάσκαρη). Η νιόπαντρη Τίνα, που ήξερε μόνο από οικοκυρικά και δε διέθετε άλλα προσόντα πλην της εξωτερικής της εμφανίσεως, προκειμένου να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα για την εγχείρηση χρήματα, αποφάσισε ότι αν και δεν εγεννήθη πόρνη, σαν τη Γαβριέλλα Ουσάκοβα, μπορούσε να γίνει, διότι πουτάνα δε γεννιέσαι αλλά γίνεσαι. Στην απόφαση της αυτή καταλυτικό ρόλο έπαιξε η γειτόνισσα της Λουκία (Μπέτυ Βαλάση), η οποία δεν είχε σχέση με το Λουκιανό που έγραψε τους «εταιρικούς διαλόγους», αλλά είχε σχέση με τον εταιρισμό, χάρη στον οποίο ζούσε πλουσιοπάροχα στο διπλανό με την Τίνα διαμέρισμα. Ήτοι η Λουκία ως «μαστρωπός» ήταν εκείνη που παρακίνησε και εξώθησε την Τίνα στην πορνεία, αν και όπως γράφει ο Ροΐδης στο μνημειώδες έργο του «Μοιχαλίδες και εταίραι» ο πραγματικός προαγωγός είναι η ίδια η κοινωνία: «Εις πολλάς εταίρας η κοινωνία εγένετο μαστρωπός…».

         Η Τίνα, λοιπόν, σύμφωνα με το ν.3032 της 12/25 Αυγούστου 1922 «περί ασέμνων γυναικών και περί των μέ­τρων προς καταπολέμησιν των αφροδισίων νοσημάτων» αποτελούσε γυναίκα «ελευθέρια», αφού εξασκούσε την πορνεία ως  επικουρικό επάγγελμα σε κατοικία τρίτου, ενώ αν εργάζονταν σε αναγνωρισμένους οίκους ανοχής έχοντας την πορ­νεία σαν κύριο επάγγελμα θα χαρακτηριζόταν «κοινή». Η δεύτερη περίπτωση, βέβαια, είναι εντελώς ασαφής διότι είναι δύσκολο να αποσαφηνισθεί τι ακριβώς είναι μπουρδέλο, αφού οι Νεοέλληνες συνηθίζουν να χαρακτηρίζουν έτσι ο,τιδήποτε λειτουργεί ή δε λειτουργεί σ’ αυτή τη χώρα: τη Βουλή, τη δημόσια διοίκηση, τα νοσοκομεία, τα πανεπιστήμια. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα ΜΜΕ που δε συγκαταλέγονται στην κατηγορία των μπουρδέλων αλλά των κωλοχανείων.

     Η Τίνα, δουλεύοντας πυρετωδώς, κατάφερε να συγκεντρώσει γρήγορα το απαιτούμενο ποσό, διότι στον αγοραίο έρωτα το βασικό κριτήριο στην τιμή αγοράς των ερωτικών υπηρεσιών καθορί­ζεται από το νόμο προσφοράς – ζήτησης. Όταν υπάρχει περίσσεια εμπορευμά­των η τιμή τους πέφτει κι όταν υπάρχει οικονομική κρίση η τιμή τους καταποντί­ζεται. Έτσι το 1973 που γυρίστηκε η ταινία οι πορνικές αμοιβές δεν ήταν ευκαταφρόνητες, ενώ στη σημερινή Ελλάδα των μνημονίων, που δήθεν τελείωσαν, μπορείς να πας με μια Νιγηριανή πόρνη με πέντε ευρώ ή να πηδήξεις μια ναρκομανή για μια τυρόπιτα, όπως έγραφε έγκριτη αγγλική εφημερίδα. Η τιμή, βέβαια, είναι συνάρτηση και του μορφωτικού επιπέδου των εκδιδομένων, γι’ αυτό και οι προσφερόμενες υπηρε­σίες διακρίνονται σε ακριβές και φθηνές: οι ακριβές προσφέρονται από τις μορφωμένες και ευπαρουσίαστες γυναίκες που επιλέγουν μικρό αριθμό πελατών και οι φθηνές από γυναίκες με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο που εξυπηρετούν μεγαλύτερο αριθμό πελατών.

        Η Τίνα, ευειδής σαν τη συνονόματη της Τίνα Σπάθη που πρωταγωνιστούσε σε σεξοταινίες εκείνης της εποχής αποτελώντας την υπέρτατη ανδρική φαντασίωση, κατάφερε με το σπαθί της -ή με το άλλο αν θέλετε- να ικανοποιήσει τις φαντασιώσεις πλήθους πεινασμένων ερωτικά πελατών. Τελευταίος πελάτης της ο άντρας της, ο οποίος πληροφορήθηκε τις δραστηριότητες της συζύγου του από τη Λουκία, που χολωμένη γιατί ο Νίκος μόλις ξαναβρήκε το φως του ήθελε να τη διώξει την πολυκατοικία, του αποκάλυψε το φοβερό μυστικό. Αυτό ήταν και το πρώτο λάθος του, διότι επέλεξε να συγκρουσθεί με ηλικιωμένη πόρνη και ως γνωστόν γυναίκες αυτής της κατηγορίας φημίζονται για την κακεντρέχεια και την εκδικητικότητά τους, όπως λέει και η γνωστή παροιμία: «Θεέ μου φύλαγε με από καινούργιον έμπορο κι από παλιά πουτάνα». Το δεύτερο λάθος του ήταν ότι έσπευσε στο σπίτι όπου εκπορνευόταν η σύζυγος του για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι, αφού πλέον τα μάτια του μπορούσαν να δουν, αν πράγματι η σύζυγός του επιδιδόταν στην πορνεία, η οποία σύμφωνα με τον ορισμό της Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, είναι «η επί χρήμασι και άνευ ουδεμίας προτιμήσεως παράδοσις του γυναικείου σώματος προς γενετήσιον ομιλίαν εις διαφόρους άνδρας αλληλοδιαδόχως και κατά την αυτήν εποχήν». Μπαίνοντας στο σπίτι της ακολασίας για να μη γίνει αντιληπτός έσβησε τα φώτα, προκαλώντας στη Τίνα απίστευτη έκπληξη, που αποδίδεται με τον παρακάτω διάλογο:

       -Σας έκανα να περιμένετε...Με συγχωρείτε...Γιατί έτσι στο σκοτάδι; (...) Νίκο!!! Έγινες καλά αγάπη μου; Βλέπεις ματάκια μου; Τίποτε άλλο δεν με νοιάζει...Έγιναν καλά τα μάτια σου;

       -Δυστυχώς...

     Τι θα έπρεπε λοιπόν να πράξει ο μηχανικός; Δεν ισχυριζόμαστε ότι θα έπρεπε να ενστερνιστεί τις φεμινιστικές ανοησίες που λένε ότι η πόρνη είναι απλώς μια σεξουαλική εργάτρια που πουλάει το χρόνο και όχι το σώμα της. Θα μπορούσε, όμως, να σκεφτεί ότι η Τίνα έπεσε στο βόρβορο της πορνείας προσπαθώντας να τον σώσει και γι’ αυτό της χρωστούσε ευγνωμοσύνη. Άλλωστε η Τίνα ήταν πολύ πιο όμορφη από τη Τζούλια Ρόμπερτς, που αν και δεν ήταν και καμιά κουκλάρα τύλιξε την δισεκατομμυριούχο Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία «Pretty Woman» και πέρασαν ζάχαρη και οι δυο μαζί.

tire-la-bobine-et-le-cinema-sera_579572.

Ο αστερισμός της παρθένου

 

ΣΙΝΕΡΟΜΑΝΤΣΟΝ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΥ

ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ

17.1
17.2
3Ν
17.4
17.5
17.6
17.7
8Ν
9Ν
17.10