14. ΑΦΙΣΣΑ.jpg

   Η σύγχρονη οδοποιία αποτελεί μια σύνθετη επιστήμη που απαιτεί γνώσεις πολλών επιστημονικών κλάδων, όπως της τοπογραφίας, της γεωδαισίας, της πολεοδομίας, της εδαφομηχανικής, της γεωλογίας, της στατικής, της υδραυλικής, των οικονομικών επιστημών κα. Πριν από 50 χρόνια το αντικείμενο της οδοποιίας ήταν περιορισμένο και τα θέματά της αντιμετωπίζονταν με εμπειρικό τρόπο και βασίζονταν στη διαίσθηση και την πείρα του μηχανικού. Υπήρχε, βέβαια, μια υποτυπώδης μελέτη σχεδιασμού για να γίνει εξέταση των  εναλλακτικών λύσεων και δικαιολόγηση ενός έργου οδοποιίας καθώς και μια μελέτη αναγνώρισης, που εξέταζε διάφορες εναλλακτικές χαράξεις και καθόριζε τη ζώνη διάβασης της οδού. Στην ταινία «ο μπούφος», που προβλήθηκε το 1968, η κατασκευή μιας οδού δεν καθοριζόταν από τις στοιχειώδεις τεχνικοοικονομικές μελέτες αλλά από την κρίση ενός και μόνου υπαλλήλου μιας κατασκευαστικής εταιρίας, της ΑΕ ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ. Ο υπάλληλος αυτός, ο Ηλίας Μπουντούνας (Γιώργος Πάντζας), δεν αποσαφηνίζεται ρητά αν ήταν μηχανικός και ποιάς ειδικότητας, μπορούμε όμως βάσιμα να υποθέσουμε ότι λόγω των αποφάσεων που καλούνταν να πάρει θα πρέπει να ανήκε στον κλάδο των μηχανικών. Πέραν του επωνύμου, τόσο η εξωτερική εμφάνιση (τα χοντρά στρόγγυλα γυαλιά) όσο και οι συνήθειες (φανατικός υπναράς) επιτρέπουν στο θεατή να υποθέσει ότι ο Ηλίας Μπουντούνας ήταν ένας μπουμπούνας. Ήταν, βέβαια, απολύτως έντιμος και παρόλο που εργαζόταν σκληρά και αμειβόταν πενιχρά ήταν ευχαριστημένος, όπως δήλωνε στη γυναίκα του για το μισθό του: «Έξι διακόσια το μήνα. Πολλοί παίρνουν έξι διακόσια το μήνα και μάλιστα καθαρά;» Σε αντίθεση με το χαμηλό μισθό οι φιλοδοξίες ήταν είναι μεγαλύτερες: «Μια κοτζάμ εταιρεία εγώ την κουμαντάρω. Εμένα μια μέρα θα με δεις γενικό διευθυντή στην εταιρεία». Η γυναίκα του η Λίνα (Τζένη Ρουσσέα) δεν είχε κανένα λόγο να συμφωνήσει και του επισήμαινε, με σχεδόν απαξιωτικό τρόπο, την αφέλειά του: «Σου φορτώνουν μελέτες, υπερωρίες, δουλειά την Κυριακή κι εκείνοι τρέχουν με τις αμαξάρες τους. Κι εσύ αντί να επωφεληθείς κορδώνεσαι».

    Η ευκαιρία για να επωφεληθεί κι αυτός, έστω και για μια φορά στη ζωή του, παρουσιάστηκε με την κατασκευή ενός καινούργιου δρόμου σε μια άγονη και δύσβατη περιοχή, στα «Κρύα Νερά», όπου επρόκειτο να ανεγερθεί ένα μεγάλο τουριστικό συγκρότημα. Η προοπτική αυτή άνοιξε την όρεξη διαφόρων αετονύχηδων, λαμογίων στην καθομιλουμένη, που ήθελαν να κερδοσκοπήσουν με την αξία της γης. Και γιατί να μην το έκαναν αφού στην κερδοσκοπία με τις τιμές των οικοπέδων επιδίδονταν όχι μόνο απλοί «επιχειρηματίες» αλλά και υψηλά πολιτικά πρόσωπα, ακόμη και ο εθνάρχης, όπως έγραψε ένας σπουδαίος καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ: «Ο πρωθυπουργός αγόρασε από το συνεταιρισμό Φιλοθέης οικόπεδο 10.882 πήχεων αντί δραχμών 34 τον πήχυ, ενώ η τρέχουσα τιμή ήταν 200 δραχμές. Ωφελήθηκε περίπου δυο εκατομμύρια δραχμές. Ταυτόχρονα ο συνεταιρισμός υποχρεώνεται προς χάριν του πρωθυπουργού να κατασκευάσει γύρω από το οικόπεδό του δρόμους ασφαλτοστρωμένους, πρασιές κλπ για να αυξηθή ακόμα περισσότερο η αξία του οικοπέδου» (Παύλος Πετρίδης «Εξουσία και παραεξουσία στην Ελλάδα 1957-1967).

    Έτσι, οι αετονύχηδες που ευελπιστούσαν να πλουτίσουν εν μία νυκτί από το δρόμο των Κρύων Νερών προσπάθησαν να αρπάξουν με τα νύχια την ευκαιρία και ταυτοχρόνως να ψαλιδίσουν τα φτερά των ανταγωνιστών τους. Οι ενδιαφερόμενοι αετονύχηδες ήταν τρεις όσες και οι επιλογές χάραξης του δρόμου: ο χρηματιστής Φιλιππάκης (Ραφαήλ Ντενόγιας) που ήθελε να περάσει ο δρόμος μέσα από τα Κρύα Νερά, ο πρόεδρος της εταιρείας Γενικών Κατασκευών (Δημήτρης Νικολαΐδης) που ήθελε να περάσει από κάτω και ο αντιπρόεδρος της ίδιας εταιρείας (Περικλής Χριστοφορίδης) που ήθελε να περάσει από πάνω. Αυτοί οι τρεις προσπάθησαν να δελεάσουν τον Ηλία να αποφασίσει υπέρ της λύσης που προτιμούσαν, χρησιμοποιώντας πλάγιους τρόπους. Ο χρηματιστής ανέθεσε στο συνεργάτη του για τις βρώμικες δουλειές Ντίνο Ζαφειρίου (Σωτήρης Μουστάκας) να διεκπεραιώσει την υπόθεση μέσω του κομπιναδόρου Μαξ Ραλάτου (Νίκος Ρίζος), ο αντιπρόεδρος υποσχέθηκε στον Ηλία να τον κάνει υποδιευθυντή και ο πρόεδρος του έταξε τη θέση του διευθυντή. Στο κόλπο μπήκε και η γυναίκα του Ηλία, στην οποία ο Ζαφειρίου υποσχέθηκε δώρο 500.000 δρχ αν έπειθε τον άντρα της να περάσει ο δρόμος μέσα από τα Κρύα Νερά. Ο πιο πειστικός τρόπος βέβαια για να πείσεις έναν άντρα, ακόμη κι αν δεν είναι μπούφος σαν τον πρωταγωνιστή, είναι μια ωραία γυναίκα, αφού όπως έλεγε και ο κύριος αντιπρόεδρος «η Δαλιδά ήταν αυτή που έκανε τον Σαμψών ρεζίλι των Φιλισταίων». Έτσι, ο άμαθος στην γυναικεία πανουργία Ηλίας έμπλεξε στα δίχτυα τριών γυναικών που του έκαναν τα γλυκά μάτια: της Τζίλης (Ελένη Προκοπίου) που ήταν γυναίκα του Μαξ, της Ντόρας (Ρία Δελούτση) ερωμένης του Προέδρου και της δεσποινίδος Λολό που του την πάσαρε ο αντιπρόεδρος για να τον λωλάνει.

    Ο Ηλίας, πού μέχρι τότε θεωρούσε ως μεγαλύτερη απόλαυση στη ζωή του να κοιμάται στην αγκαλιά του Μορφέα αναζήτησε άλλες αγκαλιές πιο ενδιαφέρουσες. Κι όπως στην πραγματοποίηση ενός οδικού έργου η πρώτη εργασία είναι η απαλλοτρίωση και η δεύτερη η απομάκρυνση επιφανειακών εμποδίων (φυτικές γαίες, θάμνοι, δέντρα, κτίσματα) έτσι και ο Ηλίας αλλοτριώθηκε και απομακρύνθηκε από τις παλιές συνήθειες, που στέκονταν εμπόδιο στα ερωτικά του σχέδια: Έραψε καινούργιο κοστούμι, άρχισε να βάζει λακ στα μαλλιά του και γύρναγε σπίτι ξημερώματα με τη μυρωδιά του αλκοόλ στα ρούχα και τον ήχο των μπουζουκιών στ’ αυτιά του.

    Κάποια στιγμή ο Ηλίας ανακάλυψε ότι νταραβεριζόμενος με τέτοιες γυναίκες είχε εισέλθει στην οδό της απωλείας. Σε αυτό συμφωνούνε και η γυναίκα του που αντιλαμβανόμενη τον κίνδυνο κατέληξε ότι προτιμούσε τον άντρα της μπούφο και ήσυχο παρά έξυπνο και μπερμπάντη. Έτσι ο Ηλίας προκειμένου να μη χάσει τον εαυτό του αποφάσισε να παραιτηθεί και να επανέλθει χωρίς δουλειά αυτή τη φορά στον πρότερο έντιμο βίο. Αλλά ω του θαύματος η Θεία Πρόνοια και οι Έλληνες σεναριογράφοι κανέναν τίμιο άνθρωπο δεν τον αφήνουν να χαθεί. Οι μέτοχοι της εταιρείας πληροφορηθέντες τις ατασθαλίες του προέδρου και του αντιπροέδρου τους απομάκρυναν και ζήτησαν από τον Ηλία να επανέλθει, προσφέροντας του μάλιστα τη θέση του διευθυντή που πάντα ονειρευόταν.

tire-la-bobine-et-le-cinema-sera_579572.

Ο μπούφος

 

ΣΙΝΕΡΟΜΑΝΤΣΟΝ ΠΕΡΙ ΛΑΔΩΜΑΤΟΣ ΕΝ ΓΕΝΕΙ

14.1
14.2
14.3
14.4
14.5
14.6
14.7
14.8